Malé srovnání: Kalábrie a Chorvatsko

V letošním roce jsem si v červnu opět dopřál již tradiční pobyt v Chorvatsku, ovšem v září jsem navštívil poprvé v životě také Kalábrii a nemohl jsem se tedy vyhnout malému srovnávání.

Chorvatsko:

Učarovalo mě od první chvíle kdy jsem jej před lety navštívil a od té doby je to pro mne taková srdeční záležitost. Když se stane že musím jeden rok vynechat, něco mě prostě jaksi celý ten rok chybí.
Jezdím mimo hlavní sezonu v září nebo červnu z důvodu většího klidu jak na silnicích tak hlavně v místě pobytu. Pravdou ale je že to pomalu přestává platit, Oproti minulosti jsem si letos neužíval v Žuljaně poloprázdné divoké plážičky jelikož zde bylo nesrovnatelně živěji. Řekl bych že přibylo v letošním roce především návštěvníků z Polska, bylo jich zde tolik až mě to docela překvapilo.
Do Chorvatska jezdím autem což mě dává jistou svobodu a maximálně mě to vyhovuje, jezdím rád a užívám si i tu cestu. Řekl bych to asi tak: když jedu do Chorvatska tak dovolená pro mne začíná již před domem kdy nastoupím do auta, zatímco když jedu jinam tak představa cestování s kufry na letiště a zdlouhavého čekání na odbavení a nástup do letadla mě kazí náladu a dovolenou si začínám užívat až když jsem skutečně na místě pobytu.

Když se na Chorvatsko podívám z praktického hlediska jakým jsou finance, není to nic levného ale tak je to třeba i u nás. V květnu jsme strávili ve dvou prodloužený třídenní víkend na Šumavě a nevěřil jsem když jsem spočítal kolik nás to celkově stálo. Také po zkušenosti v Turecku a nyní v Itálii mohu jenom konstatovat, že ceny v Chorvatsku nejsou ani z daleka tak vysoké jak si někdy myslíme. Malé srovnání cen v Itálii a Chorvatsku uvádím níže.

Kalábrie:

Je to nádherné místo které v každém případě zůstalo v mém srdci a určitě pokud to bude možné, tak se sem zase někdy vrátím. Byli jsme v okolí Zambrone a historického městečka Tropea, jsou zde naprosto fantastické překrásné písečné pláže, před vstupem do moře je pak písek hrubší a nebo jsou malé oblázky jako v Chorvatsku takže moře je stejně čisté a průzračné na jaké jsem zvyklý z Jadranu. Mezi skalnatým pobřežím nechybí divoké nádherné pláže na kterých člověk najde naprosté soukromí. Září pro návštěvu Kalábrie mohu jenom doporučit, my jsme byli od 12 září a oproti Chorvatsku zde touto dobou byly již i velké pláže se slunečníky poloprázdné. Naprostý klid a ráj na zemi, moře příjemně prohřáté a počasí skvělé.

Ubytováni jsme byli ve vybaveném apartmánu obdobně jako v Chorvatsku a též s vlastní dopravou. Samozřejmě jsem uvažoval nad cestou autem, ovšem tato vzdálenost přes 1800km by mě vyšla přibližně na 15.000Kč (10.000 benzín a 5.000 poplatky za dálnici v Itálii). K tomu ještě nutno připočítat tranzitní ubytování jelikož takovou vzdálenost na jeden zátah bych nejel i když jsme řidiči dva, cesta by tedy trvala 2 dny tam a 2dny zpět.
Jelikož máme téměř zdarma cestování vlakem, uvažovali jsme samozřejmě na touto variantou. Ovšem cesta by trvala také 2dny, ráno v 7hod. odjezd a příjezd na místo následující den v cca 17hodin. Pokud bychom si chtěli udělat pohodlí přes noc tak lůžka v lůžkovém voze bychom platili a není to zrovna levné. Zvolili jsme proto kombinaci letadlo/vlak což se ukázalo jako ideální a přitom levnější, protože letenky jsem sehnal za velice slušnou cenu. Vyřešil jsem i pohodlnou cestu na letiště a sice vlastním autem, objevil jsem skvělé služby parkoviště Hostouň. Přijedete, zaparkujete auto, odvezou vás na letiště a když se vrátíte tak zavoláte a přijedou pro vás, zaplatíte velmi slušnou cenu za hlídané parkování, sednete do svého auta a odjíždíte domu. Super služby, musím jenom pochválit.
Z domova jsme odjeli autem do Hostouně ve 2hodiny v noci, před 4 hodinou jsme byli na letišti a v 6:20hod. jsme odlétali. Za necelou 1,5hod. jsme přistáli v Neapoli kde jsme bez problému přímo před letištěm sedli na autobus který nás za 3€ /osobu dopravil k vlakovému nádraží. Za necelé 2 hodinky nám odjížděl vlak z Neapole a ve 14:30hod. jsme vystupovali na nádraží v Zambrone kde byl náš cíl. Dali jsme sdi zde kávu a super zmrzlinu a šli se ubytovat, pěšky necelý 1km. Takže vlastně za 12,5 hodiny jsme se takto dopravili z bytu až na místo vzdálené přes 1800km což je super a dá se to přežít.
Zpáteční cesta byla malinko komplikovanější, pobyt jsme končili v sobotu a ráno po 7 hodině jsme odjížděli ze Zambrone, ve 14:30hod. jsme vystoupili na nádraží Termini v Římě. Letenky jsme měli koupené na neděli ve 22hodin protože sobotní odlet jsem nesehnal takže jsme měli již předem zajištěno ubytování v soukromí u velice příjemné paní, v centru Říma za slušnou cenu 60€ dvoulůžkový pokoj. Strávili jsme tedy víkend v Římě, prohlédli si památky a v neděli kolem 19hodiny jsme již přešlapovali na letišti. Letadlo odlétalo na čas takže před půlnocí jsmě přistáli v Praze a ve 2hodiny ráno jsme již byli doma.

Ceny:

Přiznám se že celkově na mě ceny v Itálii působily jako značně vysoké, ovšem když to nyní tak srovnávám tak zjišťuji že ty vysoké ceny byly vlastně hlavně v restauracích. V Itálii jsou ceny zejména v restauraci rozhodně vyšší než v Chorvatsku, ceny v obchodech jsou u něčeho srovnatelné a u něčeho vyšší. Za ubytování jsme zaplatili naopak méně než platíme za srovnatelný apartmán v Chorvatsku. V Kalábrii jsme platili za apartmán 30€/noc a v Chorvatsku 35€/noc. Nutno ale podotknout že ubytování jsme měli zajištěno předem přes pobočku italské CK. Dva čeští turisté kteří bydleli vedle nás a přijeli "na blint" zaplatili za stejný apartmán 50€/noc a řekli nám že to byla nejnižší cena ze všech míst kde se ptali.

Malé srovnání cen v Kalábrii a Chorvatsku:
(pro přepočet jsem použil kurs 26Kč / 1€)

Ceny v obchodě:

• Chléb .......................................... 1,80€ = 47Kč     (Chorvatsko 25Kč)
  • Džem jahodový 700g .................. 2,08€ = 54Kč     (Chorvatsko džem 450g 65Kč)
  • Máslo 250g ................................. 1,49€ = 39Kč     (Chorvatsko 36Kč)
  • Mléko plnot. 1l ............................ 0,65€ = 17Kč     (Chorvatsko 20Kč)
  • Brambory 5kg ............................. 1,89€ = 49Kč     (Chorvatsko 115Kč)
  • Vejce 10ks ................................... 1,55€ = 40Kč     (Chorvatsko 59Kč)
  • Kuřecí prsa 500g ......................... 4,50€ = 117Kč     (Chorvatsko 69Kč)
  • Minerální voda neochucená 2l ...... 0,40€ = 10Kč     (Chorvatsko voda 5l 46Kč)
  • Minerální voda ochucená 1,5l ....... 0,65€ = 17Kč

Ceny v restauraci:

• Točené pivo 0,5l ......................... 5 až 6€ = 130 až 156Kč     (Chorvatsko 44 až 52Kč)
  • Káva ............................................ 0,80€ = 21Kč     (Chorvatsko 22Kč)
  • Pizza dle druhu ............................. 3,50 až 8€ = 91 až 208Kč     (Chorvatsko 122 až 148Kč)
  • Fanta, CocaCola 0,3l ................... 2,50€ = 65Kč     (Chorvatsko 59Kč)
  • Maso na grilu ................................ 12€ = 312Kč     (Chorvatsko 259Kč)
  • Kopeček zmrzliny .......................... 0,75 až 1€ = 20 až 26Kč     (Chorvatsko 22Kč)

Ceny se trochu obtížně srovnávají, záleží vždy na oblasti ve které se nacházíme a také ve které prodejně člověk nakupuje, stejně tak jako je tomu u nás nebo v Chorvatsku. Pokud jde o Řím, zde jsou ceny asi jako v každém velkoměstě. Zatímco v Kalábrii stál kopec zmrzliny nabíraný "lopatou" většinou 0,80€ tak v Římě malý kopeček nabíraný kopečkovačem stál 1,5€. V centru poblíž památek stála balená neperlivá obyčejná voda 0,5l neuvěřitelná 2€. Nejlevnější pizza "Margarita" která v restauraci v Kalábrii stála 3,50€ tak v Římě již 7€.

Vím že na několika málo položkách které jsem uvedl si nelze udělat jasnou představu. Itálie je v každém případě dražší než Chorvatsko. Pokud seženu jako v našem případě levnější ubytování, o to víc dám zase za ostatní výdaje a za cestu. Kolega který pravidelně několik let jezdí na Jadran se letos v létě rozhodl udělat změnu a jel s rodinou autem na dva týdny "na blint" do Itálie, projel ji celou až dolu na jih. Po návratu prohlásil že tu útratu raději přestal počítat protože by si zkazil náladu a že Chorvatsko s Černou Horou je v tomto ohledu úplný ráj. Z jeho vyprávění a z vyprávění našich českých sousedů v Kalábrii je zřejmé, že pokud jedeme do Itálie "na blint", t.j. nemáme předem zajištěné ubytování, tak ceny za ubytování jsou skutečně dosti vysoké.

Ačkoliv se mě moc na tuto dovolenou v září nechtělo, jsem moc rád že jsem tam byl. Kalábrie je opravdu nádherná a zcela určitě stojí za to ji navštívit. Několik obrázků jsem umístil do galerie Jižní Itálie.