Kalábrie 2015

V letošním září jsme si zopakovali po šesti letech pobyt v Kalábrii. Bylo to opět Zambrone, stejně, jako v roce 2009. Průzračně čisté moře a okolní příroda samozřejmě nezklamaly, jiné změny jsem ale zaznamenal a nebylo to vždy zrovna k lepšímu.

(Po kliknutí na obrázek se tento otevře v původní velikosti)

Pro pobyt jsme, stejně jako v roce 2009, zvolili září. Tentokrát to bylo od 5 do 20.září.

Cesta:

Dopravou nám byla kombinace letadlo / vlak. Oba lety (tam i zpět) byly s přestupem v Římě, letěli jsme z Prahy do Říma a potom z Říma do Lamezia Terme. Využili jsme služeb letecké společnosti Alitalia. Letenky jsme ale kupovali s velkým předstihem již v lednu, kdy byly téměř za poloviční cenu, než kdybychom je kupovali až někdy v srpnu.

Při cestě tam měly oba lety zpoždění cca hodinu. Z toho důvodu nám ujel i poslední autobus, kterým jsme se chtěli přesunout z letiště do hotelu u nádraží. Na stanovišti taxi před letištěm je tlačítko, kterým si přivoláte taxi. Je tam i ceník, ve kterém byla pro 4 osoby a trasfer na nádraží uvedena cena 10€. Přivolal jsem tedy taxi, ten přijel během chvilky, naložil nás a uháněl s námi, jako by nás ukradl. Během dvou minut jsme stáli před nádražím, taxikářovi jsem dal 10€, ovšem ten začal gestikulovat že je to málo, že ještě bagáže atd... Takže jsem mu musel doplatit ještě další 3€ za zavazadla. S nějakým účtem si pochopitelně nelámal hlavu, sedl do auta a odjel.

Pro cestu tam jsme v Lamezia Terme měli rezerované ubytování na jednu noc, jelikož přílet byl až po 22 hodině a vlak již do Zambrone žádný nejede. Zvolil jsem Piccolo hotel, který je hned u nádraží. Pokoj pro 4 osoby i se snídaní stál 90€, což je vcelku slušná cena. Snídaně byla poněkud chudší, ale ubytování bylo velmi pěkné. Prostorný a čistý pokoj s balkonem, koupelna vybavená čistými ručníky, postele čistě povlečeny, příjemný personál, co víc si jako tranzitní ubytování přát. Byli jsme velmi spokojeni a hotel mohu s klidným svědomím doporučit. Ráno po snídani jsme si ještě udělali menší nákup v blízkém marketu a vydali se na vlak. Cesta vlakem do Zambrone trvá cca 40 minut.

Cesta zpět se nám trochu zkomplikovala. V den odjezdu se počasí pokazilo a brzy ráno byla bouřka a silný déšť. Vlak nám měl odjíždět v 9:16 hod., do Lamezia Terme jsme měli přijet v 10 hodin a ve 12:25 nám odlétalo letadlo. Po osmé hodině jsme přišli na nádraží, ovšem u našeho vlaku bylo vypsáno zpoždění 170 minut. Na nádraží je naštěstí kavárna, kam jsme chodili na zmrzlinu. Obrátili jsme se tedy na obsluhu, zda by bylo možné objednat do Lamezie na letiště taxi. Oba mladíci byli velmi ochotní, zeptali se kolik nás je, řekli jsme že čtyři. Jeden hned někam zatelefonoval a na papír napsal cenu 70€ s dotazem, zda souhlasíme. No aby ne, na zdejší poměry to je cena prakticky zadarmo. Za chvíli se objevilo auto s ochotným řidičem, naložil nás i naše kufry a jeli jsme. Na letiště do Lamezia Terme je to cca 50km, jeli jsme necelou hodinu. Na letišti jsme vystoupili, řidič za domluvených 70€ poděkoval, rozloučil se s námi a my jsme byli zachráněni. Taxi to nebylo, řekl bych že nějaký kamarád či někdo z rodiny od těch hochů v kavárně, kteří nám odvoz zajistili. Cena byla opravdu překvapující a rozhodně jim za to patří naše velké poděkování.
Další cesta domu již proběhla bez problémů, oba lety odlétaly na čas, v 16:30 jsme přistáli v Praze a před 20 hodinou jsme byli doma.

Ubytování:

Pro ubytování jsme opět zvolili apartmán ve středisku Borgo Marino & Albatros. V r.2009 se nám tam velmi líbilo, byl tam tou dobou poměrně klid, ačkoliv každý apartmán má přidělen jeden konkrétní slunečník a dvě lehátka, nikdo si nás tehdy nevšímal, nijak jsme to neřešili a seděli jsme kde jsme chtěli, protože areál byl poloprázdný. Večer jsem si třeba udělal kávu a šel si vklidu sednout na lehátko a poslouchal šumění moře. Pláž jsme měli cca 30m....

Letos bylo ale vše jinak. Přijeli jsme o týden dříve, tedy v době, kdy v Itálii jsou ještě prázdniny. Tomu odpovídal celý první týden našeho pobytu. Jeden animační program střídal druhý, což bylo doprovázeno příslušným zvukovým doprovodem z reproduktorů, které jsme měli nedaleko apartmánu. Dopoledne byl relativní klid, od 14 hodin se rozburácely reproduktory a občas jsem si připadal, jako na techno párty, ať už na pláži a nebo u apartmánu. Večer pak bývala hudba neustále přerušována animátorem, řvoucím do mikrofonu, měl to být nějaký program pro děti. A pokud se někdy zdálo, že bude klid, tak se o hluk spolehlivě postarali ubytovaní italové, bydlící v sousedních apartmánech. Apartmány, ve kterých jsme bydleli, jsou řadové přízemní domky. Italové bydleli v řadě za námi ale i tak se svou hlučnou zábavou postarali o to, že do půlnoci stoprocentně nemělo smysl jít spát. Noční klid zde platí od půlnoci, ten se naštěstí striktně dodržoval.
Po týdnu se areál vylidnil a druhý týden byl již klid, jaký jsme pamatovali z r.2009. Jelikož se ale jednalo o poslední týden provozu areálu, přišlo další překvapení. Plavčíkem jsme byli neustále přesouváni pod jiný slunečník, až jsme skončili na úplně samém a odlehlém konci, asi abychom to měli co nejdál. Začal postupně vše likvidovat, až na pláži zbylo jenom pár slunečníků a lehátek, přesně tolik, kolik bylo ještě obsazených apartmánů. Pláž měla svůj řád, byly určeny hodiny pro využívání plážového servisu. Odpoledne to bylo od 16 do 19 hodin. Poslední dva dny by nás ale plavčík nejraději probodl očima, v 18 hodin vám nad hlavou začal rázně slunečníky sklápět, čímž dal jasně najevo aby jste už vypadli, aby mohl ještě uklidit lehátka a jít konečně domu. Člověk si pomalu připadal nikoliv jako host, ale spíše jako někdo, kdo je tady už jenom na obtíž.
Areál má také krásný a velký bazén, ovšem jsou určeny hodiny, kdy máte povoleno se zde kloupat a pro vstup do bazénu je povinná koupací čepice! Pro mě tedy docela úsměvné. Bazén jsem tudíž nepoužil ani jednou, protože koupací čepici jsem v životě žádnou nikdy neměl. Což mě zase až tak nevadí, protože jsem jel k moři a nikoliv k bazénu. Jde mě tedy spíše jenom o princip a píšu to jako zajímavost.
Inzerována byla free WiFi na recepci. Ano je tam, ale v podstatě nepoužitelná. Venku před recepcí byla jedna neustále mizící čárka signálu, uvnitř přímo na recepci to ale není lepší. A pokud se už náhodou připojíte, tak přílohu (obrázek v e-mailu apod.) si ani nestáhnete ani neodešlete. Dovolí to maximálně přečíst si nějaký text, nic víc. Prostě nepoužitelné, takže jsem využíval svá mobilní data v roamingu, s čímž jsem stejně pro jistotu předem počítal.

Když to celkově zhodnotím, areál je skutečně moc hezký. Je krásně upravený a čistý, plný zeleně, pláž a moře také nemá chybu. Na jeden apartmán je jeden slunečník a dvě lehátka a to i v případě, že máte apartmán pro 4 osoby jako my. Pokud chcete další lehátka, ta jsou již za poplatek 1,60€.
V době, kdy mají italové ještě prázdniny, je zde ale rušno a hlavně hlučno, především odpoledne a večer většinou až do půlnoci. Ačkoliv muziku mám rád, tak pro mě toho bylo až moc. Na dovolenou si jedu hlavně odpočinout a jak mě roky přibývají, mám přeci jenom raději klid. Tady ale nebylo na výběr a člověku nezbývalo, než to prostě celé hodiny poslouchat. Proto v době italských prázdnin bych si příště už pobyt v tomto zařízení velmi rozmýšlel.

Ceny:

Oproti naší poslední návštěvě v r.2009, tedy za 6 let se ceny potravin v obchodě značně zvýšily, u některých položek až o 100%.
Ceny v restauracích zůstaly v podstatě stejné. Někde však přibyla položka za servis, tedy za obsluhu 1 €. Takže při placení potom kolik lidí, tolik zaplatíte €. Tato položka je pak připočítána a uvedena i na účtence.

Zde je seznam některých produktů. Ceny v Kč uvedené v závorce jsou pouze orientační, přepočítal jsem je kurzem 27,50Kč / 1€.

Zmrzlina:
  • 2 € (55Kč) - do kornoutu z oplatky, množství odpovídá min. 4 klasickým kopečkům
  • 3 € (82Kč) - do umělohmotného kalíšku
  • picolo – klasický kopeček v cukrárně do nerezové misky 1 € (27,50Kč) / kopeček
  • v cukrárně s obsluhou do misky 4 € (110Kč) - množství stejné jako u zmrzliny do kornoutu
Pečivo je na váhu:
  • Chléb 2,50 € /kg (69Kč/kg) - odpovídá cca celému bochníku, např. ½ chleba krájeného 1,28 € (35Kč)
  • Housky 3,20 € /kg (88Kč/kg) - balené 3 větší housky = cena cca 0,75 € (20Kč)
  • Croasant bez náplně 6ks (1 balení 190g) 1,50€ (41Kč) - někdy byly v akci za 1 €
Ostatní:
  • Broskve, nektarinky, hroznové víno červené, rajčata 2 € / kg (55Kč/kg)
  • Cibule červená 1,50 € / kg (41Kč/kg)
  • Víno hroznové bílé 1 € /kg (27,50Kč/kg)
  • Brambory 1 € /kg (27,50Kč/kg)
  • Hrušky 1,50 € (41Kč/kg)
  • Citrony 3,50 € / kg (96Kč/kg)
  • Nutella 450g 4,50 € (124Kč) , velká 630g 6,60 € (181Kč)
  • Kakao balení 70g 0,99 € (27Kč) balení 250g 2,69 € (74Kč)
  • Jogurt Muller mix 0,99 € (27Kč)
  • Mléko 1,6% 1l 0,9 až 1,20 € (25 až 33Kč)
  • Máslo 250g 2,05 až 2,40 € (56 až 66Kč)
  • Jogurt bílý 3,5% 400g 0,89 € (24Kč)
  • Sýr tvrdý vážený cca10 € /kg = např. 200g stojí kolem 2 € (55Kč)
  • Milk – formaggio fresco classico (sýr měkký klasic) ve vaničce 200g 1,29 € (35Kč)
  • Quick – formaggio fresco sena aditivi (čerstvý sýr bez přísad) ve vaničce 100g 0,99€ (27Kč)
  • Vejce balení 6ks 1,69 € (46Kč), jednou byly v zelenině ve slevě za 1 €
  • Tuňák v oleji 3x80g (balení 3 plechovky po 80g) 2,19 € (60Kč)
  • Pivo v plechovce 0,33l 0,7 až 0,85 € (19 až 23Kč), pivo v plechovce 0,5l 0,89 až 1,20€ (24 až 33Kč)
  • Voda neperlivá bez příchutě PET 2l 0,6 € (16,50Kč)
  • Voda San Benedetto ochucená PET 1,5l 0,89 € (24Kč)
  • Džem (55% ovoce) 350g 1,60 € (44Kč)
  • Džem jahodový (35% ovoce) 600g 2,40 € (66Kč)
  • Kuřecí stehna mražená 3,50 € /kg (96Kč)
  • Maso hovězí u řezníka 8 až 12 € /kg (220 až 330Kč)
  • Oplatky, sušenky většinou cca 2,50 až 4 € (69 až 110Kč)
  • Koření - Paprika sladká nebo pálivá, sáček 100g 1,50 € (41Kč)
  • Koření – Majoránka 7g 1,50 € (41Kč)
  • Koření – pepř mletý 12g 2 € (55Kč)
  • Cigarety Marllboro 5,20 € (143Kč)
  • Cigarety Rothmans 4,20 € (115Kč)
V restauraci:
  • Pivo točené – grande (0,5 l) 4,50 € (124Kč) , medium (0,4 l) 4 € (110Kč), picolo (0,2l) 2 € (55Kč)
  • Káva 0,8 € (22Kč)
  • Pizza 4 až 7,50 € (110 až 206Kč)
  • Těstoviny v různých úpravách 6,50 až 8 € (179 až 220Kč)

Oproti našemu pobytu před 6 roky, byly pro mě překvapením značně vyšší ceny a velmi špatné zásobování. V prodejně supermerkati v Zambrone nebylo často možné sehnat ani sýr, pak se ve vitríně objevily třeba pouhé dvě balení, nějaké oplatky prakticky vůbec, velmi chudý výběr nápojů, ale stejné to bylo i u spousty dalších položek. Prodejny ve městečku Tropea byly poněkud lépe zásobené, ale žádná sláva to rozhodně také nebyla, vůbec není možné to porovnat ani s tou nejzapadlejší malou samoobsluhou u nás.
Co mě velmi vadilo, byla absence cen na regálech u některých položek. Odhadoval bych to možná až na 50% zboží, u kterého vůbec žádná cena uvedena nebyla. A když cena byla uvedena, tak často nebyla vůbec aktuální a u pokladny vám naúčtovali stejně jinou cenu. Tato situace byla stejná v podstatě ve všech prodejnách.
V prodejně zeleniny měli též nějaké základní potraviny a nápoje. Nákup prodavač spočítal z hlavy a potom vyťukal do pokladny celkovou cenu, takže jste stejně nevěděli, kolik vám za co vlastně naúčtoval. Z pokladny vyjel paragon s jednou položkou "potraviny" a celkovou cenou. Jinde zase, v prodejně s kořením se mě stalo, že ačkoliv cena mnou zakoupeného zboží na regálu uvedena byla, prodavač mě u jedné z položek s úsměvem naúčtoval o 1,5€ více, u této položky to dělalo navýšení uvedené ceny o 150%.

Musím říci, že první týden pobytu jsem díky těmto příhodám byl postupně čím dál více znechucen. Začalo to již zmíněným taxikářem v Lamezia Terme hned po příletu a pokračovalo v prodejnách při nákupech. Připadalo mě, že každý kdo zjistí že jsem turista, navíc velmi vzdáleně ovládající jazyk, tak se mě každý snaží jenom okrást. Postupně jsem si ale tak nějak zvykl a druhý týden jsem byl již v klidu. Lidi jsou různí, bez ohledu na zemi ve které se nacházíme. Všude se najdou ti, co se vás snaží oškubat, stejně jako ochotní a příjemní, kteří vám i rádi pomohou když to potřebujete. To se samozřejmě potvrdilo při našem odjezdu, kdy bychom díky zpoždění vlaku nestihli letadlo a tak nám obsluha v nádražní kavárně ochotně sehnala odvoz na letiště do Lamezie Terme, přitom za více než slušnou cenu a s velmi ochotným a příjemným řidičem.

Malé srovnání - sever a jih Itálie:

V loňském roce jsme byli také v Itálii, bylo to ale více na severu - oblast Abruzzo, konkrétně městečko Silvi, což je zhruba střed Itálie, pod Palmovou riviérou. Tak si dovolím malé srovnání.

Zásobování:
Zásobování je na severu nesrovnatelně lepší než na jihu. K sehnání bylo cokoliv, stejně jako u nás. Všude byly uvedeny ceny jak jsme zvyklí, navíc zde byly ceny u mnoha položek poněkud nižší, než na jihu v Kalábrii.

Čistota:
V Silvi jezdili dost často popeláři, celé město bylo uklizené a čisté. Všude na severu se třídí odpad. V celé oblasti, kde jsme se loni pohybovali, byly i na nádražích na všech nástupištích vždy tři barevně odlišené koše na třídění a všude bylo perfektně uklizeno.
Oproti tomu Kalábrie má s čistotou skutečně problém. Odpadky se v letošním roce válely všude, popelnici jsem neviděl, skladováno bylo vše v igelitových pytlích. Areály rezidencí byly vzorně uklizené, ovšem pokud jste vylezli na ulici, byl to docela děs. Stačí kliknout nahoře v tomto článku na obrázek vpravo, uvidíte odpadky hned kousek od hotelu. Třídění odpadů jsem neviděl nikde, to se zde vůbec neprovádí.

Vlaky:
Zatím co v severnější části Itálie jezdí nové a moderně vybavené regionální vlaky, v Kalábrii jezdí soupravy staré několik desetiletí. Není to žádná hrůza, vlaky jsou čisté a často zřejmě trochu zrenovované, ale ten rozdíl oproti severnější části Itálie je nepřehlédnutelný.
Nedostatek peněz na jihu je zřejmý téměř všude. Některé domy v jinak malebném městečku Tropea mě připadaly, že se snad za chvíli rozsypou. A to by byla samozřejmě obrovská škoda. Je docela běžné, že dům má až po první patro novou fasádu, vyměněná okna, v přízemí je prodejna.. ovšem druhé patro vypadá jako těsně před zřícením.

Pláže a moře:
Sever Itálie, rozkádající se u jadranského pobřeží, mě připadá všude stejný. Nekonečné písečné pláže s tisíci slunečníků, mělké moře. Když jsem si chtěl loni na plážích v Silvi zaplavat, bylo nutné jít opravdu hodně daleko od břehu. Pohled na moře zde navíc na mnoha místech "zdobí" pohled na těžní věže.
Oproti tomu Kalábrie má nádhernou přírodu a překrásné, průzračně čisté moře. To dokáže být klidné, stejně jako divoké. Během našich pobytů jsme zažili vždy obojí, jak klidné tak i divoké moře, kdy se ve vlnách skutečně vyřádíte. Každý si zde přijde na své.

Kdybych měl nějakým způsobem vyjádřit své pocity, vyjádřil bych je asi následovně. Kalábrie je poměrně chudá, občas trochu špinavá a drahá. Na druhou stranu dokáže ale nabídnout až dech beroucí scenérie. Je to divoká a nádherná země s úžasnou přírodou a fantastickým, průzračně čistým mořem.